Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Kjærlig avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-10-2014, 23:01
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard Det ser ut som om et snart ti års ammeeventyr nærmer seg slutten!

Da Martine ble født 3. januar 2005 begynte et ammeeventyr jeg ikke kunne ane skulle bli noe liknende det jeg har opplevd! Opp- og nedturer har det vært, men alt i alt veldig koselig og fint!

Før Martine ble unnfanget ønsket vi oss fryktelig et barn, og hun lot vente på seg! Allerede før vi begynte prøvingen var jeg fast bestemt på å amme. Så da hun endelig kom i magen, og etter hvert kom ut, var det helt magisk å si "jeg skal bare amme litt..." Jeg ble nesten svimmel av lykke over å kunne si akkurat de ordene! Det var vonde og blødende brystvorter i et par uker før munnen ble større og sugetaket plutselig endret seg.

To måneder inn i ammelykken og melkesprengen begynte spetakkelet. Ungen nektet å ta puppen. Å gi noe annet var i grunnen uaktuelt, og bortsett fra nattamming som var uproblematisk, var ammestundene noe jeg måtte lure henne til. Liggende i ringslynge, halvveis bysset inn i søvnen med smokk, og lure puppen inn i stedet for smokken ble redningen. Med en high-need-baby dreide dagen seg om pupp og forsøk på å få en overtrøtt baby til å sove, og hun gråt alltid høyest og mest! En dag jeg satt på kafé med en kollega/forumvenninne med barn på samme alder som fikk pupp, ba hun om det, sugde seg fast, spiste vel og lenge selv om hun var våken, godtok å sitte i vogna etterpå - og SOVNET! Da var hun over ti måneder, og en åtte måneders brystvegring tok slutt!

Vi koste oss med pupp videre, jeg nøt at hun koste seg. Ca. atten måneder inn i ammeeventyret ble jeg gravid med Petter, og en del vondt og en del ammeaversjon hos meg reduserte ammingen noe. Men da Petter kom var det helt herlig å ha en erfaren drøyt to år gammel supersuger til å ta seg av brystspreng og andre trøblete ting. Petter sugde som en helt fra første stund, og hadde ikke noen teite brystvegringsepisoder eller noe. Da han var et knapt år overrasket vi hele barneavdelingen på Lillehammer ved å fullamme syk ettåring - de trodde ikke det var mulig! Samtidig røk nattpuppen til Martine. Vi var innlagt ni netter, og hun fikk ikke mer pupp på natta etter det (drøyt tre år gammel). En halvveis avvenning av Martine da hun var tre og et halvt ga så mye frustrasjon at vi begynte på'an igjen, og fortsatte til 17. mai 2009. Da var hun 4 år og fire og en halv måned. Vi avtalte slutten, og hun synes det var helt greit!

Petter holdt på med stor iver. Han var så vidt over to år da Martine ga seg, og han tok over for begge uten protest! Vi fortsatte med puppekos (uten frustrasjon som jeg kan huske, men det er mulig jeg har fortrengt noe). Da han var nesten tre år ble jeg gravid med Ludvik, og det var ikke så vondt å amme i dette svangerskapet. Jeg var utrolig dårlig, og jeg tror ammestundene med ham ga noe viktig til oss begge, det var i perioder nesten det eneste jeg orket! Jeg ble bedre etter hvert (selv om jeg var ganske dårlig til siste slutt), men Petter reduserte kraftig i løpet av svangerskapet. Jeg ble gravid i romjula, og i juni hadde jeg en helt absurd (sett i ikke-langtidsammendes øyne) samtale med vår kjære Ingrid. Den gikk på hvorvidt jeg skulle oppmuntre til videre amming, og hvor hardt jeg evt. skulle forsøke. Han var astmaplaget og hadde god effekt av morsmelk som slimløsende og hostedempende på natt, og reduksjonen i amming skyldtes antakelig graviditeten. Jeg fortsatte å oppmuntre ganske bra, men han takket stadig oftere nei. Til slutt gikk det dager mellom hver amming, og så var det slutt. En gang han skulle forsøke, etter to ukers opphold, hadde han mistet sugetaket. Det var vondt, og han fikk ikke ut en dråpe. "Det er tomt" sa han, og spurte aldri mer. Da var jeg høygravid med Ludvik, så jeg fikk en bitteliten ammepause der. Den regner jeg for så vidt ikke inn, den var så kort!

Så kom Ludvik. Etter et knalltøft svangerskap og en enda tøffere fødsel kom den beste babyen man kunne ønske seg. Riktignok slet han innmari med å ta puppen første uka, men det ordnet seg med iherdig jobbing. Men han var altså så GOD! Der de to første alltid skrek høyest og oftest, var han mild og blid og god. En dags brystvegring (til min store skrekk og fortvilelse), men så var det greit igjen. Fryktelig mye puppemas til tider etter at han ble ganske stor, og i situasjoner jeg ikke har vært komfortabel med, men vi har kost oss. I minst et år nå har jeg kjent på at jeg er innmari klar for ammeslutt, men ikke så klar at jeg vil presse ham. Vi har snakket litt om at store gutter ikke spiser pupp hele tiden, og han har "blitt bedre". Men så ble han fire år og innmari stor gutt, og plutselig spør han ikke lenger. Nesten ikke. Og sovner hver kveld uten å spørre, selv om jeg legger ham. Innimellom får han en sup på natt eller tidlig morgen, kanskje annenhver dag nå, innimellom sjeldnere. Så nå tror jeg snart det er slutt.

Martine blir ti år 3. januar. Det er under tre måneder til. Jeg lurer fælt på om historien ender "jeg ammet i nesten ti år" eller "jeg ammet i over ti år". Uansett en uvanlig historie som jeg bærer med meg videre med glede, kjærlighet, litt frustrasjon og ikke så ubetydelig stolthet.

Takk for at jeg har et sted å dele sånne sære historier!!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker fjummsi sin post:
Maman (16-10-2014), petunia (17-10-2014), Vamamma (15-10-2014)
Gammel 15-10-2014, 00:27
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

WOW!! Du sier dette er en sær historie, men jeg tenker det er en fantastisk en! Ammehistorien din står det virkelig respekt av, uansett om det blir nesten eller over 10 år. Gratulerer uansett!! Og takk for at du delte ammehistorien din

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Medlemmer som liker Belladonna sin Post:
Vamamma (15-10-2014)
Gammel 15-10-2014, 08:55
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Gratulerer Fjummsi! Så fint å lese Forstår godt at du er stolt!

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Medlemmer som liker petunia sin Post:
Vamamma (15-10-2014)
Gammel 15-10-2014, 22:00
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Og jeg "klager" etter snaut halvannet år..... (men kjenner meg igjen i det du skriver om å kjenne på et ønske om å slutte, men det er ikke så stort at jeg ønsker å presse henne gjennom det enda)
petunia (16-10-2014)
Gammel 15-10-2014, 22:28
Vamamma sin avatar
Vamamma Vamamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,139
Vamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond repute
Standard

Fantastisk ammehistorie, Fjummsi :. Og veldig koselig at du deler. Veldig enig med deg i at det er deilig å ha et sted hvor man trygt kan dele slike historier .

Og jeg kjenner godt igjen både gleden og stoltheten du beskriver . Jeg avsluttet en 8,5 år lang ammehistorie i mai i år. Da hadde jeg ammet siden desember 2005 (kun en liiiiten pause - eldste sluttet akkurat rundt tiden han fylte 4 år og da hadde jeg tre måneder igjen til minste kom). Minste sluttet på egenhånd i våres, men har i ettertid spurt om en smak ved et par anledninger. Det gikk jeg motvillig med på begge gangene , så jeg tror ikke jeg hadde vært klar for å sette i gang igjen. Rundt 4 år har vært veldig passe for oss med begge barna.

Men, skulle vi være heldige å få enda et barn, starter jeg gjerne opp igjen et nytt amme-eventyr . Amming er fantastisk
Belladonna (15-10-2014), petunia (16-10-2014)
Gammel 16-10-2014, 08:24
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Fin historie. Leo var også over fire år da vi sluttet, og han bestemte det selv. Amming er fantastisk.
petunia (16-10-2014)
Gammel 16-10-2014, 12:09
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Det er rett ut sagt imponerende innsats!
Og en flott historie!!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 04-01-2015, 00:21
fjummsi sin avatar
Administrator

fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Der bikka jeg tiårsdagen for amming, og vi er fortsatt i gang. Han sier det er tomt, men nyter likefullt kosen med litt pupp en gang nesten hver morgen.

Svar med sitat
Gammel 17-05-2015, 19:35
fjummsi sin avatar
Administrator

Standard

Still going strong. Tror ikke det er noe melk der, selv om Ludvik hevder at det er det. Tror det er bare for å være sikker på å få Har faktisk forsøkt å avtale ammeslutt nå. Han varierer mellom å skulle slutte når han er fem, og førtiåtte. Jeg hadde håpet på nå snart, men det er ikke så viktig at jeg orker å presse det gjennom enda. Er bare litt på sen natt/tidlig morgen....

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:56.

HOVEDSIDER