Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Andre tema > Matkroken

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-02-2013, 16:03
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard Familiekokeboka-tråden!

Mange av oss har jo kjøpt denne boka etterhvert. Kan vi ikke legge ut når vi lager noe fra den, i denne tråden? Med sidetall og "terningkast"?

Nselk (15-02-2013)
Gammel 15-02-2013, 22:55
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Lurt!

Vi har laget maissuppe. Synes den ble overraskende god - mens ungene ikke likte den så godt. Men det skal sies at jeg jukset litt med buljongterning, og den ble nok litt saltere enn den skulle, så vi gjør et nytt forsøk senere.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 16-02-2013, 00:00
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har også prøvd den maissuppen, og alle her likte den. Men vi kjørte den ikke glatt i blender, men med stavmikser, og ikke silte vi den heller. Det burde vi ha gjort, for den ble veldig kornete av maisskallene. Så lager jeg den igjen vil jeg kjøre den helt jevn i foodprossessoren, og så sile den gjennom jevn sikt... Smooth

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 16-02-2013, 12:27
fjummsi sin avatar
Administrator

fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ingrid Vis post
Jeg har også prøvd den maissuppen, og alle her likte den. Men vi kjørte den ikke glatt i blender, men med stavmikser, og ikke silte vi den heller. Det burde vi ha gjort, for den ble veldig kornete av maisskallene. Så lager jeg den igjen vil jeg kjøre den helt jevn i foodprossessoren, og så sile den gjennom jevn sikt... Smooth
Vi kjørte den jevn i blender, men skal også sile neste gang!

Svar med sitat
Gammel 16-02-2013, 14:54
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Har ikke boka foran meg her, men har lagd bernaisesaus - som ble godt, men jeg kjører en enklere versjon fra en annen bok nå.
Til nyttår lagde jeg muffins etter oppskrift fra den boka. Den inneholdt mandler (jeg brukte skoldede malte som man får kjøpt på iherb og i enkelte norske nettbutikker). De ble kjempegode. Holdt seg saftige til neste dag også. Det er jo ikke typisk muffins.. Skal prøve å huske å sjekke hvilken oppskrift og sidetall for disse var veldig gode synes jeg.

Edit: Mandelmuffinsene var en variant av "Eple- og hasselnøtt cup cakes". Side 363. Jeg reagerer på hasselnøtter så jeg brukte mandler i stedet.

Sist endret av Kivi; 22-02-2013 kl 15:57
Svar med sitat
Gammel 16-02-2013, 22:55
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har ikke boka (enda! ) Men kunne gjerne tenkt meg oppskriften på den kokos&karrikyllingsuppa, noen som har lyst til å dele?

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 17-02-2013, 01:47
fjummsi sin avatar
Administrator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Belladonna Vis post
Jeg har ikke boka (enda! ) Men kunne gjerne tenkt meg oppskriften på den kokos&karrikyllingsuppa, noen som har lyst til å dele?
400 g kokt kylling i biter
1 løk i terninger
1 paprika i biter
2 ss solsikkeolje
1 ss karripulver
3 limeblader (evt. skall fra 1/2 sitron eller lime)
1/2 ts korianderpulver
1 dl vann
4 dl kokosmelk
2 ss soyasaus
100 g vannkastanjer
saft fra 1/2 lime
1 frisk mango i terninger
pepper eller chilipulver (etter smak)

Fres løken i olje, ha på karripulver, legg i paprika og kylling, ha resten av krydderiene og fyll på med vann og kokosmelk. La småputre i noen minutter. Legg i vannkastanjer delt i to, smak til med limel, salt og chili eller pepper. Legg i mango rett før servering.

Serveres med friske korianderblader og jasminris ved siden av eller oppi.

Kan ha i mer vann om suppa ønskes tynnere.

Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
Belladonna (21-02-2013)
Gammel 21-02-2013, 23:59
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Tusen takk Fjummsi!

Nå har jeg faktisk vært og lånt meg boka på bibloteket

I dag prøvde vi en pastarett med skinke og fløtesaus. Jeg likte den kjempegodt, mellomsten likte det sånn ok, eldste og minste nektet å smake.... *sukk*

Men, denne retten var veldig lettvint og fort-gjort å lage, kommer til å lage den flere ganger Kommer tilbake med sidetall.

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 22-02-2013, 01:15
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,003
Smithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant future
Standard

I dag hadde vi sitronkylling. Den er god og veldig enkel og lage. I går hadde vi mandelstekt ørret, jeg synes det er super godt! Barna derimot likte ikke så godt mandlene, men de er glad i fisk så vi bare skrapet bort mandlene.

Ally (10)
Svar med sitat
Gammel 24-08-2013, 20:11
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
400 g kokt kylling i biter
1 løk i terninger
1 paprika i biter
2 ss solsikkeolje
1 ss karripulver
3 limeblader (evt. skall fra 1/2 sitron eller lime)
1/2 ts korianderpulver
1 dl vann
4 dl kokosmelk
2 ss soyasaus
100 g vannkastanjer
saft fra 1/2 lime
1 frisk mango i terninger
pepper eller chilipulver (etter smak)

Fres løken i olje, ha på karripulver, legg i paprika og kylling, ha resten av krydderiene og fyll på med vann og kokosmelk. La småputre i noen minutter. Legg i vannkastanjer delt i to, smak til med limel, salt og chili eller pepper. Legg i mango rett før servering.

Serveres med friske korianderblader og jasminris ved siden av eller oppi.

Kan ha i mer vann om suppa ønskes tynnere.
Denna gjorde vi i dag. Jag bytte ut soja mot thailändsk fisksås, currypulver mot röd currypasta, lite mer kylling och hade i mangon sist på tallriken. Det blev jättebra!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:00.

HOVEDSIDER