Men det barnet som aldri blir bedt, det har sannsynligvis ingen venner i det hele tatt og går mye alene. DET er jo det viktige i denne saken, hvordan kan dette barnet få positive relasjoner til andre? Og da nytter det ikke om barnet blir bedt i all verdens bursdager, jeg tror ikke det barnet klarer å få gode relasjoner til andre bare med å delta i bursdager. Det er ikke gitt at de andre skygger unna barnet av vond vilje, men for at barnet har vanskeligheter med å delta idet sosiale fellesskapet. Hvis det er mobbing eller utstøting så må dette fanges opp av skole og/eller foreldre, og arbeides med der.
Ja. Og slike barn kan man inkludere i bursdager (viktig arena det også), men selvsagt også ellers. Barn jeg har observert faller litt utenom har blitt invitert hjem hit, og vi har hatt en trivelig ettermiddag sammen. Om det hjelper permanent vet jeg ikke, men det er i alle fall et bidrag.
Vi passer også på å lære navnene i barnehagen og klassen så vi kan hilse hvert barn ved navn etter en liten stund. I dag var jeg også invitert til å hjelpe til på juleverksted, og da får man en kjempefin anledning til å se litt hvordan ungene fungerer sammen og om noen er mye alene. I alle fall den dagen - så får man heller spørre. På foreldresamtaler har vi sagt at vi veldig gjerne vil få beskjed dersom lærerne ser at noen burde bli invitert med oss hjem. Enten fordi de ser ungene koser seg sammen eller de ser at noen trenger litt drahjelp for å få noen venner.
Men det barnet som aldri blir bedt, det har sannsynligvis ingen venner i det hele tatt og går mye alene. DET er jo det viktige i denne saken, hvordan kan dette barnet få positive relasjoner til andre? Og da nytter det ikke om barnet blir bedt i all verdens bursdager, jeg tror ikke det barnet klarer å få gode relasjoner til andre bare med å delta i bursdager.
Nei klart man ikke skal la være å invitere de barna! Men satt på spissen så kan det heller ikke være slik at man inviterer alle ungene til bursdagsfeiring og så har man gjort sitt. Og så gir man seg katta hvordan ens egen unge opptrer overfor andre utenom bursdager ( ikke at det gjelder noen her, jeg mener verden generelt) Feks har en av ungene våre en gutt med asberger i klassen og jeg har snakka en del med ungen om at det er viktig at denne gutten også får være med eks.
Jeg tror vi er ganske enige her inne. Jeg er mer skeptisk til de foreldretypene som Sally viser til.
Nei klart man ikke skal la være å invitere de barna! Men satt på spissen så kan det heller ikke være slik at man inviterer alle ungene til bursdagsfeiring og så har man gjort sitt.