Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Barn/familierelatert > Utstyrsdebatten

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-06-2014, 12:25
Balanse sin avatar
Balanse Balanse er offline
Junior Member

Medlem siden: Mar 2014
Sted: Vestfold
Meldinger: 14
Balanse is on a distinguished road
Standard Økologisk og bærekraftig utstyr

Heisann,

jeg har nettopp lest boka "Grønn babyguide" av Susannah Marriott og er helfrelst. Ok, fra før av er jeg aktiv i Naturvernforbundet og over gjennomsnittet opptatt av økologi og bærekraftig forbruk.

Er nå gravid i uke 18, og siden jeg snart er halvveis kjenner jeg at redebyggingen starter å melde seg. Vil kjøpe mye brukt, men syns det er vanskelig å finne økologiske klær i ull, bomull, hamp, bambus samt diverse utstyr. Lurer på om dere vet om bruktsider på nettet som har en slik profil?

Vil også ha tips om utenlandske sider hvor jeg kan kjøpe billig øko bambus-dekketøy, Ergobaby etc - og gjerne informasjon hva som går under tollgrensa og ikke av klær og utstyr.

Hjertelig takk for svar! :
Gammel 04-06-2014, 15:37
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Skal si redebyggerinstinktet har slått til

Om jeg ser tilbake og skulle gjort det på nytt, ville jeg kjøpt minst mulig før babyen kom. Det var flere ting jeg kjøpte som jeg ser i ettertid at var unødvendig.

Vet at nøstebarn har mye bra ull her i Norge. Ellers har jeg også kjøpt brukt/arvet veldig mye, eller tilfeldig kommet over nettsider jeg nå har glemt...men skal ha det i bakhodet og skriver om jeg kommer på noe.. På tettintil har de en liste over bæretøybutikker.

Har du forresten hørt om ec? Kanskje det kunne vært noe for deg.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 05-06-2014, 11:58
Balanse sin avatar
Junior Member

Standard

Haha, ja - plutselig kom "nestingen" veltende over meg. Har ikke kjøpt noe som helst foreløpig, men plutselig kom jeg over en brukt stellekommode til kr 100,- som bare skrek "fyll meg opp med babytøy", hehe

Trenger jo noe tøy til babyen kommer da, syns ikke godt at et novemberbarn kan være naken Så må ha bodyer, pysj etc. Vet allere om Nøstebarn og Cottonchild her til lands, men det er sabla dyrt for noe man vokser hurtig ut av. Ikke så bærekraftig heller å kjøpe nytt og nytt og nytt. Fint om du skriver hvilke sider du har brukt når hjernen kommer på det.

Siden jeg har litt kranglete skuldre tror jeg det er bedre for meg å ha en bæresæle/slyngen fremfor bæretøy. Må prøve å finne et bæretreff her i Vestfold når tida nærmer seg, så jeg får prøvd ut forskjellige muligheter. Vet du om noen sånne treff på høsten, evt hvor jeg kan finne det - også på Tett inntil?

Hva er ec?

Sist endret av Balanse; 05-06-2014 kl 12:05
Svar med sitat
Gammel 05-06-2014, 22:03
petunia sin avatar
Senior Member

petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Balanse Vis post
Haha, ja - plutselig kom "nestingen" veltende over meg. Har ikke kjøpt noe som helst foreløpig, men plutselig kom jeg over en brukt stellekommode til kr 100,- som bare skrek "fyll meg opp med babytøy", hehe

Trenger jo noe tøy til babyen kommer da, syns ikke godt at et novemberbarn kan være naken Så må ha bodyer, pysj etc. Vet allere om Nøstebarn og Cottonchild her til lands, men det er sabla dyrt for noe man vokser hurtig ut av. Ikke så bærekraftig heller å kjøpe nytt og nytt og nytt. Fint om du skriver hvilke sider du har brukt når hjernen kommer på det.

Siden jeg har litt kranglete skuldre tror jeg det er bedre for meg å ha en bæresæle/slyngen fremfor bæretøy. Må prøve å finne et bæretreff her i Vestfold når tida nærmer seg, så jeg får prøvd ut forskjellige muligheter. Vet du om noen sånne treff på høsten, evt hvor jeg kan finne det - også på Tett inntil?

Hva er ec?
Er ikke så mye på tettinntil...men jeg vet de har hatt masse bæretreff der før. Jeg bor i Arendal om du vil treffe meg

Ec er forkortelse for elimination communication og er kort og godt slik de gjør det der hvor de ikke har bleier -de tar ungen på do fra første stund. Har gjort det selv, og det er utrolig gøy. Og ikke minst er det miljøvennlig! Brukte tøybleier på begynnelsen som backup, og skiftet den om det kom tiss i den. Bæsjebleier har jeg så og si ikke hatt. Det krever en enorm innsats, men det er utrolig morsomt og det har gitt meg masse ny innsikt. Det går egentlig ut på å la ungen få muligheten til å forstå at den tisser og bæsjer, helt til den en dag forstår og begynner å gi tydeligere og tydeligere signaler. Du følger på en måte barnet ditt, litt slik man gjør når de starter å spise selv. På begynnelsen mye gris, men man ler og koser seg, og så en dag spiser de bedre og bedre. Kan gi deg tips og råd om du er interessert

Svar med sitat
Gammel 19-06-2014, 13:08
Balanse sin avatar
Junior Member

Standard

Oh lykke, jeg kom over denne siden som selger økologisk hamp, bambus og merinoull til barn: http://www.green-rose.no
Gammel 19-06-2014, 14:37
petunia sin avatar
Senior Member

Standard

Jeg har masse tøybleier om du ønsker? Du kan få mot betaling av porto.

Svar med sitat
Medlemmer som liker petunia sin Post:
Balanse (19-06-2014)
Gammel 19-06-2014, 14:43
Balanse sin avatar
Junior Member

Standard

Takk for tilbudet, men jeg tror jeg skal få arve av av en kollega. Om det skjærer seg sender jeg deg en PM
petunia (19-06-2014)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:56.

HOVEDSIDER