Tilknytningsomsorg

Tilknytningsomsorg (http://tilknytningsomsorg.no/forum/index.php)
-   O, jul med din glede (http://tilknytningsomsorg.no/forum/forumdisplay.php?f=41)
-   -   5 uker til julaften!! (http://tilknytningsomsorg.no/forum/showthread.php?t=34280)

Nselk 19-11-2014 09:15

5 uker til julaften!!

Ja, det nærmer seg med stormskritt! :)

Jeg er i planleggingsmodus om dagen - vi skal gjøre julen så rimelig som mulig i år, uten at det går på bekostning av ungene. Og uansett om man kjører budsjett eller ei, så krever det planlegging! Og ihvertfall med sånn ustabil arbeidsplan som jeg har for tiden...

* Julekalendere er i boks - ungene får hver sin flax-kalender + hver sin sånn billig sjokoladekalender (de fikk pakkekalendere i fjor, og jeg tror jammen de havnet på over 1000,- pr stk... :daane: ) Dette vet de om, og synes er helt greit!

* Jeg skal få tatt julekortbilder og bestille julekort på EliteFoto i løpet av den neste uka!

* Jeg skal bestille kalendergaver i løpet av den neste uka - jeg vet om en kode som gir 50% på kalendere på Allfoto. :)

* Har kjøpt inn noen julegaver allerede, og har planene klare for de fleste gavene som skal ordnes.

* Skal levere hjemmebakte julekaker til julemesse på lørdag - de er nesten klare

* Har begynt å skrive handleliste til baking/laging av julekaker og godter.

Neste søndag (30. november) er det 1. søndag i advent, og da skal mellomste synge adventskonsert med koret i en kirke i sentrum, med flere voksne vokalister. Det blir garantert veldig stemningsfullt, og jeg kommer til å tute! :knegg: Og eldste er igang med 5. klasse og øver inn julespillet - han skal være Josef, og han har sagt ja til å synge alene. Og så skal de synge "Himmel på jord" - herregud jeg kommer til å gråte meg ihjel i år... :knegg:

Hvordan ligger dere an?

Belladonna 19-11-2014 18:28

Hva baker du til jul Nselk?

Jeg har skikkelig juleangst, som vanlig... Tror jeg har sååå god tid -helt til Desemberen bare er en uke unna, og jeg innser at jeg ikke klarte det i år heller :gærne:

Men, det legger ingen demper på julestemningen altså, her i huset elsker vi advent og jul!!! :advent::juppnisse:juuul::tree2a::x18::klemnisse:g alnisse::canes::snomann:

Vi hadde egentlig planer om pakkekalender til guttene, men har blitt enige om at det kun blir sjokoladekalender.. Synes det er kjempevanskelig å finne ting å fylle kalenderne med uten at det blir flere tusen kroner. Tingene må jo ha en nytteverdi også.. I tillegg blir det så mye ting, tar litt fokuset bort fra alt annet med adventstiden :nemlig: Vi pusser jo opp rom til ungene, og forhåpentligvis blir de ferdige til jul. Ungene gleder seg veldig til dette, og er inneforstått med at det koster mye penger å pusse opp -og at vi dermed har mindre penger til andre ting (som pakkekalender).

Ellers har jeg kommet i gang med julegaver. Har laget liste for gaver og kort, planlagt gaver for ca 2/3 av de på lista samt kjøpt noen av gavene også. Julekortbilder må taes.... og bestilles. Fotokalendere må også bestilles, om jeg har bilder til det i år da vel og merke... Bruker å bestille sammen med min søster, og gi til pappa og våre besteforeldre. Da blir det 6 bilder av ungene jeg må finne fra året som gikk, og klarer jeg ikke det blir jeg skikkelig skuffet over egen fotoinnsats 2014 :nemlig:

Nselk 20-11-2014 07:35

Sitat:

Opprinnelig postet av Belladonna (Innlegg 397419)
Hva baker du til jul Nselk?

Jeg er litt julegammeldags, i tillegg til at både jeg og resten av familien er glade i julekaker, så her blir det etter planen 6 sorter (hvis det blir som jeg vil) i tillegg til litt godter da. Litt andre typer sorter enn de tradisjonelle syv da... ;)

* skriverfruer (etter mamma)
* smultringer (etter mamma/farmor)
* kakemenn
* pepperkaker
* berlinerkranser
* kokosmakroner

I tillegg blir det:
* pyntet pepperkakehus
* sjokoladerisboller
* peppermyntekuler (oppskrift fra Ingrid)
* marsipan/nougat-konfekt (laget av barnehender med konditorfarge og kreative hender, så de pleier ikke å se så delikate ut som det høres ut... :knegg: )

petunia 20-11-2014 09:31

Hm, har liksom ikke helt tenkt på jula enda jeg... bør vel begynne snart... ;)

Alexandra 21-11-2014 00:26

Jeg ligger litt etter jeg også. Leo har fødselsdag 10 desember - så nå er planleggingen til festen(e) hans i gang. Men julekaker skal bakes. Satser på pepperkaker og et pepperkakehus. :D

Belladonna 21-11-2014 21:54

Nselk: Det var mange sorter... Tror jeg må legge lista litt lavere. Vi skal iallefall bake pepperkaker. Ingen av oss er noe sånn kjempeglade i pepperkaker, men det er nå en fast tradisjon da. Selve bakinga, med lukta av nystekte pepperkaker og 10 kg melisglasur utover spisestuebordet og uante mengder nonstop gir skikkelig julestemning :nikker: Merkelig nok blir det alltid for lite nonstop til å pynte pepperkakene.. lurer på hvor de blir av!!! :knegg: Vi pleier å lage store hjerter, som vi pynter og henger opp.

Har ellers veldig lyst til å bake sånne små lyse kjeks som man strør perlesukker på.. hva heter de?? Huff, vet det jo egentlig, men det var helt borte for meg nå. Sjakkruter er barndomsjuleminne, samme med kromkaker. Tror jeg skal prøve meg på sjakkruter. Og av den samme deigen kan jeg lage litt andre typer julekaker også, så det høres ut som en gjennomførbar plan :nikker:

Peppermyntekuler med mokkabønner lager vi hvert år, de er kjempegode! :hyper:

Belladonna 21-11-2014 21:56

Og så har jeg forresten handlet inn flere julegaver :heia: Begynner å ha de fleste gavene i boks nå, men mangler de vanskeligste.. Gubben er verst av alle gavene, det er like vanskelig hvert år -og jeg aaaaaner ikke hva jeg skal gi han....

Nselk 22-11-2014 18:00

Sitat:

Opprinnelig postet av Belladonna (Innlegg 397442)
Har ellers veldig lyst til å bake sånne små lyse kjeks som man strør perlesukker på.. hva heter de??

Serinakaker, mener du? :)

Belladonna 23-11-2014 00:18

Sitat:

Opprinnelig postet av Nselk (Innlegg 397447)
Serinakaker, mener du? :)

JA!! DET var det ja :yiiha: Takk :bukett:

Ingrid 23-11-2014 23:25

Jeg er godt i gang for å skryte av meg selv... 72 pakker til kalenderen er på plass, alle julegaver til de uten for kjernefamilien er på plass, og noen til PP og kidza er også på plass.

Plan for baking/koking osv ble lagt i dag. Jeg legger lista litt lavere enn tidligere år, men fremdeles ganske så høyt... 7 sorter kake og to typer snop, og en del saltmat og to sorter hjemmelaget is... Fordi jeg koser meg skikkelig med juleforberedelser... Men blir det for stritt jenter jeg lett planene.

I helgen lagde mamma og jeg julesylte, og lefsene er bestilt fra et bakeri oppi dalom... Hjemmelagede (!) julepølser er i fryseren etter et pølsekurs jeg nylig deltok på.

Årets kaker her blir:

Krumkaker
Berlinerkranser
Pepperkaker
Kakemenn
Marmorkake
Sjokoladerisboller
Kransekake

+ pepperkakehus
Marsipan
Peppermynte

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:13.