Tilknytningsomsorg

Tilknytningsomsorg (http://tilknytningsomsorg.no/forum/index.php)
-   Matkroken (http://tilknytningsomsorg.no/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Familiekokeboka-tråden! (http://tilknytningsomsorg.no/forum/showthread.php?t=33724)

*LoveBugMama* 15-02-2013 16:03

Familiekokeboka-tråden!

Mange av oss har jo kjøpt denne boka etterhvert. Kan vi ikke legge ut når vi lager noe fra den, i denne tråden? Med sidetall og "terningkast"?

:D

fjummsi 15-02-2013 22:55

Lurt!

Vi har laget maissuppe. Synes den ble overraskende god - mens ungene ikke likte den så godt. Men det skal sies at jeg jukset litt med buljongterning, og den ble nok litt saltere enn den skulle, så vi gjør et nytt forsøk senere.

Ingrid 16-02-2013 00:00

Jeg har også prøvd den maissuppen, og alle her likte den. Men vi kjørte den ikke glatt i blender, men med stavmikser, og ikke silte vi den heller. Det burde vi ha gjort, for den ble veldig kornete av maisskallene. Så lager jeg den igjen vil jeg kjøre den helt jevn i foodprossessoren, og så sile den gjennom jevn sikt... Smooth :)

fjummsi 16-02-2013 12:27

Sitat:

Opprinnelig postet av Ingrid (Innlegg 391529)
Jeg har også prøvd den maissuppen, og alle her likte den. Men vi kjørte den ikke glatt i blender, men med stavmikser, og ikke silte vi den heller. Det burde vi ha gjort, for den ble veldig kornete av maisskallene. Så lager jeg den igjen vil jeg kjøre den helt jevn i foodprossessoren, og så sile den gjennom jevn sikt... Smooth :)

Vi kjørte den jevn i blender, men skal også sile neste gang!

Kivi 16-02-2013 14:54

Har ikke boka foran meg her, men har lagd bernaisesaus - som ble godt, men jeg kjører en enklere versjon fra en annen bok nå.
Til nyttår lagde jeg muffins etter oppskrift fra den boka. Den inneholdt mandler (jeg brukte skoldede malte som man får kjøpt på iherb og i enkelte norske nettbutikker). De ble kjempegode. Holdt seg saftige til neste dag også. Det er jo ikke typisk muffins.. Skal prøve å huske å sjekke hvilken oppskrift og sidetall for disse var veldig gode synes jeg.

Edit: Mandelmuffinsene var en variant av "Eple- og hasselnøtt cup cakes". Side 363. Jeg reagerer på hasselnøtter så jeg brukte mandler i stedet.

Belladonna 16-02-2013 22:55

Jeg har ikke boka (enda! :knegg: ) Men kunne gjerne tenkt meg oppskriften på den kokos&karrikyllingsuppa, noen som har lyst til å dele? :blafre:

fjummsi 17-02-2013 01:47

Sitat:

Opprinnelig postet av Belladonna (Innlegg 391541)
Jeg har ikke boka (enda! :knegg: ) Men kunne gjerne tenkt meg oppskriften på den kokos&karrikyllingsuppa, noen som har lyst til å dele? :blafre:

400 g kokt kylling i biter
1 løk i terninger
1 paprika i biter
2 ss solsikkeolje
1 ss karripulver
3 limeblader (evt. skall fra 1/2 sitron eller lime)
1/2 ts korianderpulver
1 dl vann
4 dl kokosmelk
2 ss soyasaus
100 g vannkastanjer
saft fra 1/2 lime
1 frisk mango i terninger
pepper eller chilipulver (etter smak)

Fres løken i olje, ha på karripulver, legg i paprika og kylling, ha resten av krydderiene og fyll på med vann og kokosmelk. La småputre i noen minutter. Legg i vannkastanjer delt i to, smak til med limel, salt og chili eller pepper. Legg i mango rett før servering.

Serveres med friske korianderblader og jasminris ved siden av eller oppi.

Kan ha i mer vann om suppa ønskes tynnere.

Belladonna 21-02-2013 23:59

Tusen takk Fjummsi! :bukett:

Nå har jeg faktisk vært og lånt meg boka på bibloteket :hyper:

I dag prøvde vi en pastarett med skinke og fløtesaus. Jeg likte den kjempegodt, mellomsten likte det sånn ok, eldste og minste nektet å smake.... *sukk*

Men, denne retten var veldig lettvint og fort-gjort å lage, kommer til å lage den flere ganger :nikker: Kommer tilbake med sidetall.

Smithton 22-02-2013 01:15

I dag hadde vi sitronkylling. Den er god og veldig enkel og lage. I går hadde vi mandelstekt ørret, jeg synes det er super godt! Barna derimot likte ikke så godt mandlene, men de er glad i fisk så vi bare skrapet bort mandlene.

fjummsi 22-02-2013 10:16

Kokos-kylling-karrisuppa var kjempegod!!!! Ungene likte den ganske godt, vi voksne innmari godt. Hadde i en del mer vann enn oppskriften sa, og det var kjempegodt med litt ris oppi.

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:59.